Yüzey pürüzlülüğü ne demektir ?

Biz rektifiyeciler motoru otomobilin kalbi olarak tanımlarız. Motoru oluşturan temel parça olan motor bloğu üzerinde pistonları, biyel kollarını, krank milini, silindirleri ya da silindir gömleklerini muhafaza eder. Motordaki silindirler blokların yapımı sırasında kullanılacak pistonlara göre tornalanırlar ve honlama yapılırlar.

Burada kritik işlem honlamadır zira honlama silindir yüzeyinin segmanların çalışabilmesi için hazırlanmasıdır. Honlamanın kalitesi direk olarak yapılan motorun ömrüne etki eder. Honlamanın kalitesini etkileyen ise üç tane temel faktör vardır: Ölçüsel ovallik, ölçüsel koniklik ve yüzey pürüzlülüğü.

Silindirlerde ovallik komparatör olduğu yerde 90 derece döndürerek yüzeyin enine ve boyuna göre alınan ölçüler arasındaki farktır. Segmanlar silindir yüzeyine her zaman dairesel olarak temas edeceği için silindir yüzeydeki ovallik motor yağının kartere sıyrılmasını zorlaştırır. Koniklik ise komparatör aşağı ve yukarı kaydırarak alt ve üst kısımdan alınan ölçüler arasındaki farktır. Koniklik durumunda silindirin bir yerinde piston boşluğu çoğalır ve piston geçici olarak bir tarafa eğilir.

Honlama işlemi sonucu ortaya çıkan yüzeyin pürüzlülüğü ise motor ömrünü ve yağ sarfiyatını belirleyen en önemli faktördür. Bu yüzden silindir yüzeyi segmanların aşınmadan çalışabilmesi için yeterince pürüzsüz olmalıdır. Aynı zamanda silindir yüzeyinde segmanlar tarafından sıyrılan yağın tutulabilmesi için uygun sayıda, derinlikte ve dağılımda yağ cepleri bulunmalıdır. Pürüzsüz olan silindir yüzeyinde çalışan segmanlar yüzeye tam basabilmeli, yağı iyi sıyırabilmeli, artan kompresyon ile birlikte kartere gaz kaçakları engellenmelidir. Segmanlar tarafından sıyrılan yağ yüzeydeki yağ ceplerinde tutunabilmeli ve yanma odasına minimum miktarda yağ taşınmalıdır. Onun için motor yenileme servisimizde honlama makinesinde özel honlama taşları, honlama fırçaları ve honlama yağı kullanmakla beraber GMY sisteminin öngördüğü Plato Honlamayı yapmaktayız.